۱۳۹۵ خرداد ۱۸, سه‌شنبه

زلزله‌ از تو


زلزله‌ از تو ساز‌هایت را گرفت
کمرت را
پاهایت را گرفت
به تو یک چاهِ چرخدار داد
با گرسنگیِ تریاک و هلی تند
به شیبِ جاودانه
نشیب‌لاخِ بی‌ تهِ بیخوابی
بی‌ بیداری
 زل زد به تو
ذلّه شد
زلزله‌ از تو
تکانِ قهقهه ی استخوان خورد

۲ نظر:

  1. https://www.facebook.com/robert.javidi/photos?source_ref=pb_friends_tl

    پاسخحذف
  2. Je n’aime plus · Répondre · 3 · 18 h · Modifié
    Ziba Karbassi
    Ziba Karbassi
    روی و رضای عزیز هزار و چند صد سال تاریخی برای فراموشی ی زخم های کاری کجا صد سال کجا روحیه ی مردم آذربایجان را دقیق بشناسی فهم خواهی کرد که حرف من بی جا نیست آری مردم ایران از هر ملت و زبان و نژاد و دین برابرند و حق برابر دارند و دقیقن باید به این دلیل با هوش تدبیر حساسیت های فوق به مسائل نگاه کرد و پرداخت من نیز این اتفاق را نامبارک و دون می شمارم اما از طرفی دیگر می دانم تا گوساله گاو گردد دل مادرش کباب گردد
    Je n’aime plus · Répondre · 2 · 13 h
    Hossein Sharang
    Hossein Sharang
    "فوتبالیست می خواهد برای تیمش شهرش سرزمینش قاره اش افتخار و وجد و غیرت و شرف بیا فریند ته دل آذربایجانی ها از قره باغ خونی ست ...."این تیم‌ مالِ سردار آجرلو است زیبا‌جان! افتخارش آبکی‌ است گل به رویت!فراموش نکرده‌ام که آران مال ایران بوده! آذربایجان شمالی من در آوردی است زیبا‌جان!

    پان ترکیسم دست در دست خامنه‌ای و رژیم‌اش دارد در راهِ ویرانگری گام بر می‌‌دارد و هیچ ربطی به مردم این سو‌ و آن سو‌ ندارد!

    من هم دوستانِ ترک دارم و می‌‌دانم چه می‌‌گویم! آن هولیگان‌های تیراختوری ربطی به مردم آذربایجان ندارند! حتا اگر صد هزار نفر باشند! فاشیسم می‌‌تواند واگیردار باشد!
    J’aime · Répondre · 4 · 6 h
    Ziba Karbassi
    Ziba Karbassi
    حسین عزیز هولیگان های فوتبال در هر شهر و سرزمین جهان وجود دارند حتی در مهد تمدن اروپا سالیانه چندین نفر سر دعواهای برد و باخت تیم ها جانشان را از دست می دهند یا زخمی می شوند همه ی هولیگان ها در جهان شکل هم اند فرق نمی کند مال کدام شهر و دیار باشند تیم شان که می بازد گلابشان کف می کند ارق ملی و شهری و قومی از خسیسه های ذاتی این گونه افراد است آیا شما انتظار دارید مردم آذربایجان که به دلیری و شرفش شهره ی عالم است بعد از صد و اندی سال تحقیر و تحمل ناروا هولیگان آن هم از نوع تراختوری اش نداشته باشد حالا چگونه برخورد کردن با این اوضاع و تشنج بی شک تدبیری درازمدت و فرهنگی نیاز دارد
    Je n’aime plus · Répondre · 1 · 18 minutes
    Hossein Sharang
    Hossein Sharang
    "حتی در مهد تمدن اروپا ...."زیبا‌جان هولیگانیسم بی‌ حتا از اختراع‌های کثیفِ این مهدِ تمدن است! نسخهِ آذربایجانی آن تقلیدی دست هشتم از آن بیش نیست!...."رق ملی و شهری و قومی از خسیسه های ذاتی این گونه افراد است آیا شما انتظار دارید مردم آذربایجان که به دلیری و شرفش شهره ی عالم است بعد از صد و اندی سال تحقیر و تحمل ناروا هولیگان آن هم از نوع تراختوری اش نداشته باشدبعد از صد و اندی سال تحقیر و تحمل ناروا هولیگان آن هم از نوع تراختوری اش نداشته باشد .."این حرفِ تو نقضِ غرض است زیبا‌جان! نخست اینکه داشتن هولیگان برای آن "به دلیری و شرف شهرهِ عالم"ها آنهم چنانچون نمایندهِ قومیی و مدعیِ حقوقی آنها باید چیزی ننگ‌ آور باشد! از کی‌ تا حالا فوتبال آنهم از نوع کانیبالیستی‌اش توانسته از حق و حقوق کسی‌ یا قومی دفاع کند!

    دیگر اینکه، افسوس می‌‌خورم از دیدنِ اینکه حتا شاعرِ عزیزِ ما دارد به آن عقدهِ آمریکایی‌-اسراییلیِ اکسپشنالیسم=خود‌از‌دماغِ فیل‌افتاده‌پنداری دچار می‌‌شود! در اینگونه حرف‌ها ارجِ چندانی نهفته نیست! تعریفِ دلیری و شرف بسیار، به ویژه از عصرِ ستار‌خان‌باقر‌خان تا کنون، فرق کرده! من فکر نمی‌‌کنم که تاجر‌پاسدارِ قاچاقچیِ بی‌شرف و بزدلی چون آجرلو دوستِ آن مردمِ به قولِ تو با شرف و با غیرت باشد! وقتی‌ یک شاعر که زن هم هست مفهوم‌نما‌هایی‌ چون شرف و دلیری را بی‌ نیاز از گیومه به کار میبرد باید غمگین شد و حتا ترسید! این دلیری و شرف تا کنون دستِ کم برای زنان تاجِ گلی‌ نبوده!

    در ضمن، صد و اند‌ی سال را کنار هزار سال بگذار ببین دیگران چه شکیبی داشته‌اند!
    J’aime · Répondre · À l’instant

    پاسخحذف

باغ‌وحشی که شرنگ سروده است

  خانه  >  خاک  >  شعر  > باغ‌وحشی که شرنگ سروده است تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید      درآمدی بر اشعار حسین شرنگ و شعرخوا...