هزارهها از کجا به جا
از کی به اکنون رفتم
هر بار همهِ جایگاه از یادم رفت
آمد یادم
همهِ هزارهها
اینجا
جمهوری وحشی شرنگستان
هزارهها از کجا به جا
از کی به اکنون رفتم
هر بار همهِ جایگاه از یادم رفت
آمد یادم
همهِ هزارهها
اینجا
خانه > خاک > شعر > باغوحشی که شرنگ سروده است | ||
باغوحشی که شرنگ سروده استحسین نوش آذر«جمهوری وحشی شرنگستان»، دفتری در شعر، اثر حسین شرنگ کتاب ویژهای است. شرنگ، از شاعران نامآشنای ما در تبعید، این کتاب را با این جملات آغاز میکند: «ای روستایی منظومهی شمسی! بدان که تو درجا با گشودن این کتاب، تمدن فرزانهات را دست به سر کرده و حالا دیگر یکی از ما شدهای: شهربندِ ملکوت وحش.» موضوع برنامهی رادیویی این هفتهی خاک «جمهوری وحشی شرنگستان» مجموعهای از سرودههای حسین شرنگ است و به شعرخوانی اختصاص دارد. در نوبتی دیگر مشروح گفت و گو دفتر «خاک» با حسین شرنگ در همین صفحات منتشر خواهد شد. ای حیوان کامل! من و تو پشت انقراضایم... این کتاب که میتوانیم آن را نوعی مانیفست جمهوری خودبنیاد «شرنگستان» بنامیم، از «عشق به بدویت» که از مهمترین گفتمانهای نظریهی تعالی به شمار میآید نشان دارد. «عشق به بدویت» در دست و زبان حسین شرنگ به «عشق به توحش» و بیزاری از تمدن فراز میآید. او میگوید: - ای حیوان کامل! [...] اشعار این کتاب معطوف به انسان و حیوان است و حسین شرنگ به گونهای این کتاب را مینویسد که انگار پیش از او هیچکس شعر نگفته است. شعر او در نقطهی صفر شکلگیری واژه اتفاق میافتد؛ در غروب انسان غارنشینی که پیش از اختراع خط نخستین نالهها و فریادها را سر داد و تمدنی را بنیان نهاد که از جنس درد است. از مار تا مادر شعر شرنگ گاهی از آغازهای تازه، گاه از طنز، و گاه از تصاویر سوررئالیستی و فرهنگ پاپ نشان دارد و در هر حال از تعریفپذیری تن میزند. شعر او یک باغ وحش به تمام معناست. حتی مرگ هم در شعر او صمیمی است، شکل دارد و در دسترس است و میتوان آن را تصور کرد.
مرگ در شعر شرنگ مثل یک حیوان اساطیری است که در دنیای ما به یک شیء مدرن تبدیل شده و حال شاعر سعی دارد آن را به همان حالت وحشی اولیه درآورد. در جمهوری او انسان مرگ را میکشد که توسط او میرانده شود. مرگ گاهی مار است و مار گاهی امضاء انسان است و در هر حال بین مار و مادر تنها یک دال فاصله است. آناکوندا در میان برخی صفحات این کتاب در کمین است و در همان حال کبوتری روی سایهاش نشسته و بغبغو میکند. شعر شرنگ، شعر تصاویر متضاد است و با این حال گاهی از آرامش و تأمل هایکو نشان دارد. در شعر او گاهی با صدای پرندگان کتابی باز میشود و در آن هنگام جنگلی بازیگوش به روی ما میخندد. اما فریب نخوریم. چند صفحه بعد امکان دارد یک مار کبری شما را در صفحات این کتاب بگزد و در بیداری ورم کنید و تا به خود بیائید، میبینید از اسمتان دارد سم میچکد! بیبی هاجر آنچه در مورد مرگ گفتیم، (اگر البته حقیقت داشته باشد)، دربارهی عشق و تنکامیهای عاشقانه و نمود آن در اشعار حسین شرنگ هم صحت دارد. هوا در جمهوری وحشی او گاهی «خوشبوی کس وحشی، تاریک، نمناک، استوایی» است و گاهی «عشق، پای درختِ افتاده» از یاد میرود. انسان در حد فاصل «خروش و خاموشی جنگهای گذشته و کشتگان آینده» دلتنگ است. اینجا هم گمشدهای دارد. گمشدهی او «بیبی هاجر» است که کنار مادر ما به ما گفت: بیائید و ما به دنیا آمدیم. با حسین شرنگ پیرامون این موضوعات گفتوگو کردهایم. مشروح این گفتوگو در فرصتی دیگر در سایت رادیو زمانه منتشر خواهد شد. امروز به اتفاق به سرودههای حسین شرنگ گوش میدهیم. اشعاری از «جمهوری وحشی شرنگستان»، با صدای شاعر. |
گفتوگو با حسین شرنگ دربارهی مجموعه شعر «جمهوری وحشی شرنگستان»
کتاب وحشی، دفتری در شعر، اثر حسین شرنگ کتاب ویژهای است. این کتاب که میتوانیم آن را نوعی مانیفست جمهوری خودبنیاد «شرنگستان» بنامیم، از «عشق به بدویت» که از مهمترین گفتمانهای نظریهی تعالی به شمار میآید نشان دارد.
اشعار این کتاب معطوف به انسان و حیوان است و حسین شرنگ به گونهای این کتاب را مینویسد که انگار پیش از او هیچکس شعر نگفته است. شعر او در نقطهی صفر شکلگیری واژه اتفاق میافتد؛ در غروب انسان غارنشینی که پیش از اختراع خط نخستین نالهها و فریادها را سر داد و تمدنی را بنیان نهاد که از جنس درد است.
شعر شرنگ گاهی از آغازهای تازه، گاه از طنز، و گاه از سوررئالیسم و فرهنگ پاپ نشان دارد و در هر حال از تعریفپذیری تن میزند. یک باغ وحش به تمام معناست. حتی مرگ هم در شعر او صمیمی است، شکل دارد و در دسترس است و میتوان آن را تصور کرد.
در جمهوری او انسان مرگ را میکشد که توسط او میرانده شود. مرگ گاهی مار است و مار گاهی امضاء انسان است و در هر حال بین مار و مادر تنها یک دال فاصله است و آناکوندا در میان برخی صفحات این کتاب در کمین است و در همان حال کبوتری روی سایهاش نشسته و بغبغو میکند.
آنچه در مورد مرگ گفتیم، (اگر البته حقیقت داشته باشد)، دربارهی عشق و تنکامیهای عاشقانه هم صحت دارد. هوا در جمهوری وحشی گاهی «خوشبوی کس وحشی، تاریک، نمناک، استوایی» است و گاهی «عشق، پای درختِ افتاده» از یاد میرود. انسان در حد فاصل «خروش و خاموشی جنگهای گذشته و کشتگان آینده» دلتنگ است. اینجا هم گمشدهای دارد. گمشدهی او «بیبی هاجر» است که کنار مادر ما به ما گفت: بیائید و ما به دنیا آمدیم.»
با حسین شرنگ، از شاعران نامآشنای تبعیدی گفتوگویی کردهایم که میخوانید:
حسین شرنگ، از شاعران نامآشنا در تبعید
آقای شرنگ مجموعه شعر تازهی شما «کتاب وحشی» به یک معنا مانیفست «جمهوری شرنگستان» است. این جمهوری شرنگستان که شما بنیان گذاشتهاید، آیا از جنس جمهوری معروف افلاطون است؟
جمهوری وحشی شرنگستان، درست است. برخی، شاید از سر احترام، «یک کلمه بیشتر» معروف را درز میگیرند: وحشی. من به توحش میبالم. در برابر تمدن اشغالگری که بالهای طبیعت را قیچی کرد.و با وحشی= شکار خواندن بومیان زمین، همان رفتاری را با انسان آفریقایی-استرالیایی-آسیایی-پیش-آمریکائی کرد که پیش از آن با شیر و ببر و آهو و پلنگ کرد و کمابیش میکند. با بنیان گذاشتن ج و ش="جوش"، من به این دروغ گویان، و پیشینیان شرقیشان، چنگ واژون زدم... از جنس جمهوری افلاطون؟ آن شاعری که فضلاش به شعرش لگد میزد؟ هرگز! قوم و خویشهای آن ابوالمستبدین را میتوان به وفور در خاورمیانه یافت. خمینی و جانشیناش، صدام، آریل شارون همه از دم افلاطونی اند، حتا اگر برخی از آنها او را نخوانده باشند. خوشحالم که افلاطون پرزیدنت نشد و جمهوریاش به گاه رفت. بوشها هم گویا افلاطونیان نکرهای بودند. «جوش»، دولت- شهر نیست، دولت- شعر است. دولت، دول ات است. اصل شعر است. شعر= قانون اساسی، بهتر از مانیفست.مانوفست.
ما با اندیشهی «عشق به بدویت» که در نظریهی تعالی ریشه دارد آشنا هستیم. در مقدمهی کتاب شما میخوانیم که به انسان و تمدنی که او بنا کرده دیگر امیدی نیست. آیا «وحششعری» که شما بنا میکنید، نوعی گریختن ذهنی از تمدن است؛ پناه آوردن به دامن طبیعت دستنخورده، از نوع «عشق به بدویت» ی که در سالهای آخر دههی شصت میلادی سراغ داریم؟
خوشحالم که قرن عزیز بیستم، برای همیشه قرن نیستم شد. این تخسترین قرون، یک بدعت هراسانگیزی گذاشت، یا بهتر است بگویم تکمیل کرد: بکش و بسوز و بدزد و بتجاوز و اعاده ی حیثیت کن. خسارت بده. کمتر قرنی اینهمه متفکرانه جنایت کرد. او با طبیعت و مردم طبیعی همان معاملهای را کرد که پیش از آن شرقشناساناش با شرق کردند: خودت را از او ببر، و آن نیم بسمل را تعریف کن. طوری تعریفاش کن که انگار خودت آن را ساختهای. من همچنان تا پیش از بنیانگذاری «جوش»، از این تعریف اینجا در «کبک» کانادا رنج میبردم. یعنی کسی نمیخواست باور کند که من فردی هستم در جهان که شعری جهانی میگویم. اینجا در چند نگاه به کارهای من، تلاش داشتند که خلبازیهای مرا بر صفحه و صحنه به حساب «سنتهای شرقی» بگذارند. گفتم حالا بفرما! وحش، شرق و غرب نمیشناسد. من هیچ عشقی به بدویت ندارم. به بداهت چرا. وحشعر= وحش+شعر، فرار شعر از تمدن است، فرار دوار حیوان گرفتار در قفس. طبیعت دست نخورده؟ چه فرمایشها! مگر نّنهی من دست نخورده است؟ پس من اینجا چکار میکنم؟ شصت میلادی! من هر روزم یک شصت پیشامیلاد است. کشتند مرا با این دو هزار و اندی تاریخ میلادیشان!
تمدن گریزی چی؟ شعر شما از تمدن فرار میکند یا شما از تمدن به توحش پناه میآورید؟
گفتی گریختن ذهنی از تمدن؟ چطور؟ آخر این تمدن تخم شوماش را در ذهن گذاشته. من از تمدن نمیگریزم. آن را چون یک کتاب بیش از حد مقدس میبوسم و کنار میگذارم و باز باز میکنم. من لپ تاپام را و هواپیما و کوکاکولا را دوست دارم. هر چند خأینانه...امید؟ تمدن؟ امید مادر متمدنان است. من امیدهایی دیگر دارم.
در شعر فارسی حیواناتی مانند بلبل و هد هد و پروانه و کبوتر و هر چند گاه اژدهایی افسانهای پیدا میشوند. در شعر شما، برای نخستین بار در سنت شعریمان از صدای غرش پلنگ مجروح تا قار قار اسب و شیههی کلاغ به گوش میرسد.
البته در فولکلور از ناله ی پلنگ یا ببر تیر خورده مینالند. ولی حیوان اسکیزوفرنیک، روان نژند، چیزی دیگر است. ب را از فلوبر بردار، فلور را ببو: این وحوش مجروح، خود من اند، در تنها و تنهاییهای بسیارم. آن روزها که من وحشعر مینوشتم، هر بار که به آینه نگاه میکردم، وحشی محتضر و خونین و مالین میدیدم. بیشتر میترسیدم و مینوشتم. من همهی آن وحوش را در مکاشفهای هراس انگیز- نجاتبخش دیدم، که پس از زهره ترک کردنام از من خواستند که آنها را بنویسم. نوشتم. در رفتم. رفتم تو
در اشعار این کتاب شما خود را از گذشته، چه در معنای پیشینهی فرد و چه در معنای سنت شعر فارسی جدا میکنید. شعر شما، در اغلب موارد نوعی «لحظهنگاری»ست. در زمانِ بیزمانی اتفاق میافتد، یا به گفتهی شما «در جایی میان اکنون، در لحظهای درست همین جا». در حالی که ذهن انسان تبعیدی بیشتر به گذشته متوجه است تا به حال یا آینده.
من همهی عمر کیهان را در سلولهایم دارم. پیشینه ی «فرد و فارسی» هم شنی از همان بیابان بی پایان است. در این اکنون- اینجا چیزی از چیزی جدا نیست. خدا هم به قول کودکان دبستانی، با نقطهای از خود جدا میشود. و اما این تبعیدی که همه از آن سخن میرانند، از من بعید است. من عشق کیهان شناسی دارم. خودم را مسافر خاکستری کیهان میدانم. مرا کسی نیافریده. من از جایی دیگر، پنهانی به اینجا باریدهام. من میسیونها داشتم. بارها آمدم و رفتم و آمدم... پنجاه هزار سال پیش، از سیارهی ژیندوس، باز آمدم که به هومو - ساپیانس - ساپیانس، همین اشرف بیمخ مخلوقات خودمان، دو کار توپ یاد بدهم: دروغ زیبا و خودبازی. اشرف بیمخ در این دو هنر - ورزش استعداد مبسوطی از خودش نشان داد. به ویژه در دومی. هیچ مغبون نیستم....
آیا شعر شما واکنشی است به گذشتهنگری مسلط در شعر تبعید؟ یا این که این یک امر شخصی و یک نیاز شاید ناخودآگاه است برای زدودن غبار گذشته از ذهن؟
گذشتهنگری مسلط بر شعر تبعید؟ امر شخصی؟ نیاز ناخود آگاه برای زدودن غبار گذشته از ذهن؟ تو داری با پرزیدنت "جوش" حرف میزنی. این حرفها هیچ ربطی به عالم من ندارد.من خودها و خداهای بسیاری را دور انداختم. و به همه چیز و همه کس نگاهی بیهاله و نامقدس دارم. و این محض تقدس است. در من پیوسته کاهنی کیهانی در حال دعا-کفر است... تازه ذهن، خودش غبار گذشته است.
ظاهراً اغلب اشعار کتاب تازهی شما به فراخور حال و روز یک نفر از آشنایان شما سروده شده. به این لحاظ شعر شما نمایانگر تأثیری است که از یک نفر گرفتهاید. یعنی به جای آن که مثل سنت شعری در فرهنگ پاپ متوجه شیِ باشید، متوجه یک شخص مشخص اید.
اشتباه بزرگ! هیچکدام این شعرها، شاید به استثناء دو شعر که برای برادر از نخل افتاده- مردهام نوشتهام، برای کسی سروده نشدهاند.
نگفتیم برای کسی شعر میسرایید. گفتیم هر شعر ظاهراً بیانگر حال و روز کسی از آشنایان شماست.
من شعرهایم را به دیگران هدیه میکنم که اندکی خوشحال شوند. ولی غرضی بزرگتر هم دارم: با اهدای هر شعری به کسی، روح آن کس را تسخیر کرده، برخی آن شعر میکنم. شبیه به نخستین عکسهایی که سفیدپوستان از سروران سرخپوست میگرفتند. من آنها را غارت میکنم. مثلا یک شعری در «کتاب وحشی» هست: به بچه های۱۸--۷۰ سالهی «کافه لیت»، این شعر جاندار هفتاد نفر است. به همین خاطر کسی زبان آن را نمیفهمد. کافه لیت، یک محفل فرهنگی--علمی پنجشنبه یک بار جوانان دانشجو-فارغ تحصیل ایرانی در مونترال است. من روح همهی آنها را غارت کردم. آنوقتها حتا، آشنایی زیادی هم با آنها نداشتم. و آدمهای دیگر. آدمهایی که در این پنجاه سال، به یاد آن پنجاه هزار سال، دوست داشته ام. از طرفی، وقتی چیزی را به تو ببخشند، به آن توجه بیشتری میکنی. آدمهای تقریبا زیادی هستند که این شعرها را حفظ کردهاند. مثلاً من این شعر رویایی در «هفتاد سنگ قبر» را : من نیستم...تا هر که هست باشد...و هر که نیست هم...من این شعر را از حفظ ام. چرا؟ چون رویایی در عالم لطف آن را به من هدیه کرده: سنگ شرنگ
در شعر شما گاهی برخی شهرها و حتی روستاها شخصیت و فردیت پیدا می کنند. توی خواب گیج قندهار نارنجک پرت میشود یا در روستاهای سیدآباد و مرادآباد اهالی می میرند و این روستاها به قبرستان بدل میشوند.
در مورد آن دو روستا: سیدآباد، زادگاهم، و مرادآباد،ملک پدریام که فروختند و مرد. اولی با خشک شدن قنات و خشکسالی مرد. دومی هم صاحب دوماش در زلزلهی بم با تمام خانوادهاش مرد. عموی پیر دهقانام آرزو دارد دولت آن را به او پس بدهد. در مورد مردگان، افزون بر مردگان بسیار خودم، هر کسی که تاکنون مرده، قوم و خویش من بوده...
بیزاری از جنگ و اصولاً خشونت، در کنار این لحظهنگاریها شاید یکی از مهمترین مؤلفههای جمهوری شرنگستان باشد.
بیزاری از جنگ و خشونت؟ حتا هیتلر هم از جنگ و خشونت ابدی بیزار بود. اشتباه بزرگ او و امثال این بود و هست،است که فکر میکردند- میکنند که با یک خشونت بزرگ و سریع، جاودانه، نژاد-سرزمین یا دین-آرمانشان را از چشم بد و حسد نجات میدهند. در حالیکه دشمنانشان هم همینطور فکر میکردند-می کنند. هر دشمنی اول دشمن خویش است، در آینه ی دیگری...همه چیز از یاد میرود و نمیرود. همه چیز میرود، یاد نمیرود. دوباره همه چیز میشود. این یعنی یک فانتزی با صفی بی شمار صفر برابرش. این یکی از رازهای ژیندوسی من است. احساسات؟ احساسات سوخت اسپیس شاتلهای " وایلد ایر شرنگستان" است و بس.
شما در مجموع یک جهان شعری میسازید که خواننده از بیرون نمیتواند با آن رابطه بگیرد. یعنی نشانههایی نیست که ما بتوانیم آنها را معنی کنیم. کلیدی در دست ما ندادهاید برای ورود به دنیای شعریتان. باید حتماً شهروند جمهوری وحشی شما شد تا بتوان به شعر شما راه پیدا کرد.
وقتی قفل بیشرمگاه است، چه نیازی به این کلیدهای حشری هست؟ کتاب وحشی هتل نیست که دسته کلید داشته باشد. من خواننده را به باغ وحش دروناش فرا میخوانم. به وحشهایی که بوده. به پوست و پشم و فلس و نیش و سم و..هایش:ای خواننده وحش! حالا تو کتابی وحشی هستی. خودت را در دست گرفته ای...این کتاب ادعای آینگی همدیگر- نوعان را دارد. در ضمن نوعی مستند هم هست که من برای پیش- همزیستانام در سیارهی ژیندوس میفرستم که بخوانند و عبرت بگیرند. دلم برای " آنجا" تنگ شده است
تفسیری که از کلید به دست میدهید جالب است. ما را میرساند به مار. مار به راستی که در شعر شما حضوری برجسته دارد. آیا مرگ در شعر شما به شکل مار است؟
دست به جگرم نزن! من این مار را در جوانی کشتم و دودمانام به باد رفت: اگر کبوتری نمیکشتم، اگر ماری، اگر غوکی. اگر خون حیوان سر نوشتام را کور نمیکرد. آن مار کشته، سالها پیش همینجا، از آستین من لغزید و امضا من شد و مرا بخشید. هنوز هم او را به خواب میبینم. داستاناش به تلخی داستان انسان با طبیعت است. اگر بخواهی میگویم. وقتی دیگر
کتاب وحشی ظاهراً به فرانسه هم ترجمه شده. کی به فرانسه منتشر میشود و کی آن را ترجمه کرده؟ آیا از کیفیت ترجمه راضی هستید؟ ترجمه شعر چه مشکلاتی دارد، آیا اصولاً شعر ترجمهپذیر است؟
کتاب وحشی مدتی کوتاه پس از چاپ فارسی، به فرانسه منتشر شد. پاییز گذشته، در ادیسیون " نورووا"، مونترال. مترجم آن دوست والای ریاضی دان من، هومان ذو الفقاری است. که شیفته ی شعر و ادبیات ویژه هم هست. من با او دستیاری داشتم. بخش دوم آن( بیرون نا مرئی) هم سروده ی خود من به فرانسهای وحشی است، که به دست همو ادیت شده. اینجا از این کتاب استقبال توپی شد. از کیفیت ترجمه هم بسیار راضی هستم، ناشر هم همینطور. مشکل ترجمه ی شعر، مشکل عشقبازی با کرگدن است: دشوار است، ولی محال نیست.باید پروانه شد. شعر در اصل، یعنی در خود زبان مادری هم، ترجمه ی زبان به زبان تر است: زبان آنچنان تر. پس میشود آن را به زبان نا مادری هم ترجمه کرد. اگر سوزن به ملاجاش فرو نکنند
آقای شرنگ سپاسگزاریم که وقت نازنینتان را به ما هدیه دادید. شعر شما، ناب و خاص است. ما لذت بردیم از غوطه خوردن توی دنیای شعری شما.
ای خاکی، از تو بسیار سپاسگزارم
مه 9, 2013 | خبر/ گزارش
شهروند ـ فرح طاهری: جمعه ۲۶ اپریل ۲۰۱۳، مجموعه شعر تازه ی حسین شرنگ با نام “کتاب شمسی” و همچنین چاپ دوم “کتاب وحشی” با حضور شاعر در بنیاد پریا معرفی شد.
این مراسم به همت پرشین سیرکل و هفته نامه شهروند برپا شد و جالب است که بدانید شرنگ چهار سال پیش، در ۳۱ می ۲۰۰۹ در تورنتو چاپ اول “کتاب وحشی” اش را معرفی کرد و بعد از آن بود که وقایع و سرکوب های پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران پیش آمد. و حالا شرنگ باز در فاصله ی چند هفته به انتخابات ریاست جمهوری در ایران مانده، به شهر ما آمد تا برای کاندیداتوری خودش تبلیغات کند، آنهم با کتاب های “شمسی” و “وحشی” اش.
از چهار سال پیش، جامعه ی ایرانی تورنتو بسیار تغییر کرده؛ هنرمندان بیشتری از ایران آمده و تورنتو را خانه ی جدیدشان ساخته اند. جمعیت ایرانیان بیشتر و برنامه های فرهنگی، هنری و اجتماعی آن نیز بیشتر شده و با اینکه همزمان با برنامه ی معرفی کتاب شرنگ، چند برنامه ی ادبی ـ هنری دیگر در سطح شهر برپا بود، باز استقبال از این برنامه بسیار خوب بود و سالن تقریبا پر شده بود.
در میان حاضران در سالن، شخصیت های نامی هنر و ادب ایران حضور داشتند؛ افرادی چون رضا براهنی، عباس جوانمرد، جعفر والی و دنالی در کنار نسل جوانتر هنرمندان و نویسندگان سهیل پارسا، توکا نیستانی، ساسان قهرمان، بهرام بهرامی، محمود معراجی، محمد تاج دولتی، مرضیه ستوده، سیاوش شعبانپور، سعید کارآفرین، نیره رهگذر، کافیه جلیلیان، اسد مذنبی، محمدباقر صمیمی، محمود خوشچهره، پویان طباطبایی، هلیا قاضی میرسعید، و … آمده بودند تا با پرزیدنت حسین شرنگ از جمهوری وحشی شرنگستان دیدار کنند.
بهرام بهرامی، به کوتاهی شرنگ را معرفی کرد. او در آغاز به طنز خود را نماینده تام الاختیار جمهوری وحشی شرنگستان در تورنتو خواند.
بهرامی با اشاره به اینکه حسین شرنگ نیاز به معرفی ندارد، بریده ای از شعر او را خواند و ویژگی شاعر را در آن شعر برشمرد. بهرامی گفت: دلنگرانی که شاعر در مجموعه ی “کتاب شمسی” و “کتاب وحشی” دارد، دلنگرانی زبان است. اگر نگاه کنید شعرهای آقای شرنگ(با وام از گفته ی آقای براهنی) روی کاغذ نمی ماند، از روی کاغذ بلند می شود و شعر ورای خودش معنا و مفهوم دیگری پیدا می کند.
بهرامی افزود: شاعر لهجه ی پرنده را از گلوی خودش فریاد می کند. شعرهای شرنگ بیشتر مفهوم های انسانی دارد و دلنگرانی های او بی عدالتی ست، غم انسان هاست و ستمی ست که بر همه ی ما و بر وحش می رود؛ ما که بخشی از منظومه ی شمسی هستیم.
بهرامی شعر دیگری از شرنگ خواند و گفت هر شعر شرنگ ضمن اینکه در یک فضای خاصی زندگی می کند، در عین حال در یک فضای خاص زبانی هم هست و ترکیب این دو شعر شرنگ را منحصربه فرد می کند.
بهرامی سپس از شرنگ دعوت کرد به صحنه برود برای شعرخوانی.
شرنگ تند و تیز بر صحنه آمد. موهایش سفیدتر شده ولی سرزندگی در گفتار و رفتارش، گذر زمان را کنار می زد. شرنگ شخصیت خاصی دارد؛ مهربان، صریح، با شهامت اخلاقی. او بی رودربایستی آنچه را که باید می گوید و با کسی هم تعارف ندارد. شاید اگر چهار سال پیش از تجربه های سختی که از سر گذرانده بود، نگفته بود، رفتارش به نظرم عجیب می آمد، ولی او در آن جلسه از بحران های روحی، از افکار هولناک، از ترس دیوانگی، اعتیاد و از فکر خودکشی گفت. در آن جلسه گفت که یک لحظه تصمیم می گیرد از پوچی رها شود و دست نجات بخش شعر به کمکش می آید. به گفته ی خودش این یک نوع شعرتراپی بود. من شعر شرنگ را به خاطر همین ویژگی نجات بخش بودنش دوست دارم، وگرنه از آن هیچ نمی فهمم و تلاشی هم برای فهمیدنش نمی کنم.
شرنگ آزرده بود از برچسب زدن ها و اتهام زنی ها، پس به شیوه ی خودش از آن انتقاد کرد و در ادامه شعری خواند درباره قرآنی که چاپ چین است و آیه هایش اشتباهات زیادی دارد، شعری که همه را به خنده انداخت.
شرنگ از حضور رضا براهنی، عباس جوانمرد، جعفر والی و “هم ولایتی ارزشمندش شاعر باصفا دنالی” ابراز خوشحالی کرد و گفت: “همین بده بستان حضور برای من اهمیت دارد و رگ و ریشه ی زبان در همین حضور است.”
شرنگ با طنز و کمی یکی به دو کردن با این و آن گفت، براهنی همین امروز شعری سروده، از او خواهش می کنم بیاید شعرش را برای شما بخواند.
دکتر براهنی هم پذیرفت و شعرش را برای حاضران خواند (در آینده این شعر را در شهروند منتشر خواهیم کرد) و در پایان آن حسین شرنگ نیز بیش از پنجاه سال خدمات دکتر براهنی به زبان و ادبیات فارسی را ستود.
ادامه برنامه، شعرخوانی حسین شرنگ بود و امضای کتاب برای دوستداران و عکس های یادگاری و گپ و گفت با اهالی ادب تورنتو.
با امید به دیدارهای بعدی و معرفی کتاب های تازه تری از حسین شرنگ در تورنتو.
دوستان ریختهاند
برگهای ابری
پیش از شارِ زرد
بر افسوسهای ریخته
سایه می سایند
دستها قارقار میکنند
شاخهها می آذرخشند
پنهان و پیدا
میانِ خشاخش و غُرُمبه
پاییز آمده
@sharangestaan
ندیدهییات هنوز از نزدیک
آنقدر که سایهات درون را برمباند
هیولایی
خمیده بر مغزکی
در هستهِ هلویی
که گیر کرده در گلویی
که از خود دریدهای
عزیزکِ جبارم
انسان را
انسان واقحقیقتا موجوعود را
اگر ببینی
بی اختیار میرینی!
هزارهها از کجا به جا از کی به اکنون رفتم هر بار همهِ جایگاه از یادم رفت آمد یادم همهِ هزارهها اینجا
نظرهای خوانندگان
آخه اینم شد شعر؟
-- بدون نام ، May 24, 2010اشعار فریدون مشیری یا سیاوش کسرایی شعره باغ وحش شرنگم شعره؟
روزگار غریبیست نازنین
دولت جفنگ،شاعر شارنگ،ملت بی عار وننگ.
-- arjang ، May 24, 2010این کتاب طنز دخشانی است و بسیار خواندنی. لیکن شعر جای دیگر نشیند. چه اصراری است به خیلی ناشعرها شعز اطلاق کنیم؟ و بسیاری مخاطبهای احتمالی را از دست بدهیم.
-- آه ، May 25, 2010بعد از بهار و نیما و جلوترها، امروز تعریفی از شعر داریم یا تعریفهایی. لازم است در این بلبشوی پانشعریسم و فرار مخاطب، بحث تعریف شعر را مطرح کنیم. "امشب دل من هوس رطب کرده" شعر مینامند، مقام رهبری هم شعر صادرات میفرمایند! به "بدوننام" و "ارژنگ" حق میدهم.
جناب نوش آذر عزیز بد نیست این بحث را مطرح کنید. خیلی وقت است که ضرورت آن حس میشود. پای بست هم دیگر ویران است. بعضی منتقدین و بررسها در سال 2010 شرط اصلی شعر را حضور وزن و قافیه میدانند! نه "حضور شاعر".
برای همه کسانی که از جمهوری شرنگستان حسین وحشت دارند میگویم. حسین برای کسانی که معتقد به "هلو برو تو گلو" هستند شعر نمیگوید.. شعر کوچه را بخوان و بگذار جمهوری شرنگستان همچنان سرزمینی بماند که به هرکسی ویزای ورود به آن داده نمیشود. هاها
-- هما ، May 25, 2010چرا نظر من را سانسور کرده اید؟ آیا فقط مخالفان با حسین شرنگ حق اظهار نظر دارند؟؟؟؟؟
-- هما ، May 27, 2010___________________
نظر شما به دست ما نرسیده
خاک
به قول دوست شاعرم پرویز اسلامپور، در یک ترانه:
"کرم کارامل
اینم یه جورشه."...سعی کنید آن را با افسوس و احساس بخوانید. به سبک خوانندگان توپ.
ای بدون نام ارجمند،
۱-زنده یادان فریدون مشیری یا سیاوش کسرایی، هر کدام برای خود نامی داشتند. منظورم شهرت سوهان-گز-باقلوا وار نیست، که داشتند و در کمال مردگی دارند. خیر قربان! منظورم این است که دیگران آنها را به این دو نام میشناختند. با این نامها کتابها چاپ کردند. زن و بچهها دار شدند و گاهی هم خطر به جان خریدند....ولی شما برای گذاشتن یک کامنت ناقابل هم همچنان بدون نام میمانید. یعنی کامنت گذاشتن به قصد ناچیز انگاشتن یک نا شاعر گمنام( از نظر شما) اینقدر برای شما خطرناک است؟
۲- آنوقتها که آقای مشیری بی معشوقاش از کوچه میگذشت، یا آقای کسرایی میفرمود: زندگی آتشگهی دیرینه پا بر جاست؛ آقای ظهوری با قنبل جنبان به آهنگ گنج قارون آقای ایرج در دهان آقای فردین، ملات آبگوست میکوفت، با مشت پیاز خورد میکرد و تلیت نوش جان...حالا کشور عزیز ما یک میز بزرگ است که همه نشسته اند دورش، پیتزا خوران و کولا نوشان، ساتلایت نگاه میکنند و بحث حق هستهای و کهریزک و اسلام رحمانی و اشک ژولییت بینوش و ابلیس پیروزمست میکنند.ای خانم یا آقای عزیز، حالا بفرمایید ببینم آیا همچنان میشود نشست و مثل آقای مشیری و کسرایی شعر گفت: آخه اینم شعره...بسی بی هوش و گوشیدم دگر چه؟
این هم یک شعر از شاعر عزیز شما:به نوشته هفته نامه ایرانشهر سیاوش کسرائی شاعر چپ در یک سخنرانی در مدرسه عالی پارس گفت: «٢٥ سال استبداد هرکدام از ما را بصورت یک خرده مستبد درآورده است و تفرقه ما امپریالیسم را امیدوار میکند.
-- حسین شرنگ ، May 28, 2010این شاعر که آثار زیبا و برجسته او همواره، به عنوان اشعار شاخص؛ مورد توجه جنبش چپ بوده است در شعری برای آیتالله خمینی از وی خواست تا پس از قیام حق مردم را بگیرد و تا وقتی تیغ دشنهاش میبرد، بزند.
دارمت پیام
ای امام
که زبان خاکیانم و رسول رنج
بر توام درود بر توام سلام
آمدی
خوش آمدی پیش پای توست ای خجسته ای که خلق
میکند قیام
حق ما بگیر
داد ما برس
تیغ برکشیده را نکن به خیره در نیام
حالیا که میرود سمند دولتت، بران،
حالیا که تیغ دشنه تو میبرد
بزن
ای ارژنگ نازنین،
غریبی روزگار از رفتار امثال شماست. کاش به جای قافیه ورزی، یک سطر درست مینوشتید.
در ضمن خردمندانه نیست یک ملت هفتاد میلیونی را بی عار و ننگ خواندن. این ملت، نه با نام مستعار و چهره ی پنهان، که با نام و نشان و روی گشاده به آورد حکومتی میرود که همه چیزش، غیر از بی شرمی و دروغ و جنایت، در پرده و پنهان است. بی چهره-نام است. سرباز گمنام امام زمان است. لباس شخصی است. بی شخصیتی و زورگویی و --رادان-مرتضوی-جنتی-الله کرم بازی است. از رهبرش تا خاک پای رهبرش را از فلز پررویی ریخته اند انداخته اند به جان مردم. برای پاسخ باید پرسشی باشد و شخص و شخصیتی که آن را پرسیده باشد. به ابوقافیهای چون شما چه میتوان گفت؟ آن شاملویی که چنین بی جا از جیباش سطر خرج میکنید، آنقدر گستاخی داشت که با نام و نشان خودش، برای سیاهکل حماسه بسراید، شاه و خمینی-خامنهای را ریشخند کند، حتا به فردوسی و کوروش( با بی آزرمی) ناسزا بگوید و پای لرزش هم بنشیند...شما چی؟ شما را چه به شاملو؟
زدم در حکمت موران عصایی
به بحث عیش کوشیدم دگر چه؟
-- حسین شرنگ ، May 28, 2010ای آقا یا شاید هم خانم " آ "،
چطور میتوان کتابی نخوانده را دارای طنز درخشان و بسیار خواندنی دانست، و افزون بر آن با آوردن سطری از بیاض غیب: " امشب دل من هوس رطب کرده."، حرف خود را اینقدر مسکین کرد؟ این چه کتاب خواندنیای ست که یک سطر بعد به نشیمنگاه شعر میکوبیدش؟ کار این کتاب فراری دادن مخاطب دم دمی مزاج ست، مخاطب هرهری،مخاطب هول هولکی که کتاب را با ساندویچ پند و اندرز اشتباه گرفته. شما چه میدانید در صفحه ی مثلا، شصت و پنج وشست و شش این کتاب چه نوشته شده؟ شما حتا رنگ این کتاب را هم ندیده اید. پان-شعر؟ بعد از بهار و نیما و جلوتر؟ چند کیلومتر جلوتر؟ تعریف و تعریف ها؟ یک خواننده ی با فرهنگ نام بهار ونیما را در عالم تعریف شعر کنار یکدیگر نمیگذارد. آن ملک الشعرا ی شما نیما را همواره و با بی تربیتی پیرسرانه "آن مردک سفیه" مینامید. آن متولی امامزاده ی قصیده، تلاش-تحشیههایش در ادبیات کهن ارجمند ست، ولی هفتصد من قصیده ی او یک طرف، یک شعر ناقوس نیما طرفی دیگر.این اصل ست آن المثنا. اتفاقاً رهبر شاعر شما از سینه چاکان بهار و شاگردان اوست. سخن بازیچه نیست. چرا با آنچه نمیشناسید ور میروید؟ این خطرناک ستای پاکیزه خصال! اگر هوس تعریف شعر کرده اید بفرمائید! نوش جان! :
-- حسین شرنگ ، May 28, 2010شاملو هم شعر با قافیه دارد هم شعر نیمائی هم شعر سپید
حسین شرنگ هم اینها را دارد ولی هر کسی بجای خودش در تاریخ ادبی این مملکت جا خوهد افتاد
باید دلت بی کینه باشد که حرف فردوسی یا شاملو یا شرنگ را بفهمی
-- مانی خان ، May 31, 2010زنده باد شاعر توانا و بی باک ایران زمین. اشعارتان بسیار زیبا و سبک خاصی دارد.
-- msam ، May 31, 2010